Les 5 agrupacions teatrals de la UPC premiades al IX Festival de Teatre Universitari de Barcelona

21/06/2023

El passat 15 de juny es va fer el lliurament de premis del IX Festival de Teatre Universitari de Barcelona al Col·legi Major Universitari Penyafort-Montserrat.

L’acte va ser conduït per Sara Mebarki i Joan Tugores.

Totes les companyies de la UPC van ser guardonades.

La Coquera Teatre de l’ETSAB-EPSEB va rebre els guardons a la millor actriu protagonista, millor producció i una menció especial a millor direcció novella. El grup de teatre Utopia de l’ETSEIB va ser premiat com a millor espai escènic i millor text adaptat. Fem Teatre FME va recollir el guardó a millor obra original, l’Aula de Teatre de la UPC a millor cartell i Besoscénicos de l’EEBE al millor programa de mà.

'La distància a la lluna'
Aula de Teatre

'Última oportunidad'
Besoscénicos

'Pollo sin cabeza'
FemTeatreFme

Metadrama, de la Facultat de Filologia de la UB, va guanyar aquesta edició amb ‘La casa de los celos’, de Miguel de Cervantes. Premi a millor obra, millor direcció (ex-aequo), millor actor de repartiment (Marc Mauri) i actriu de repartiment (ex-aequo per a Rosa Bono i Maria Duñó). Metadrama va demostrar que una de les funcions del teatre universitari, a més d’experimentar amb textos oblidats, és que pot desenvolupar una tasca fonamental a l'hora de recuperar-los.

Les altres dues peces més guardonades varen ser ‘Criatures’ i ‘Melocotón en almíbar’, la primera de T de teatre, es tracta d’una adaptació de Benjamín Conesa del Grup de teatre Penyafort, de la UB, que va aconseguir els premis a millor direcció (ex-aequo) per a Benjamín Conesa, a millor elenc (per a Joan Tugores, Guillem Riqué, Izan Sánchez, Maria Ramírez, Marc Farré, Giulia Martínez, Helena Bosch i Pere Gost) i a millor caracterització i vestuari.

‘Melocotón en almíbar’, de La Coquera de la Universitat Politècnica de Catalunya, va fer-se amb aquesta peça de Miguel Mihura amb els premis a millor actriu protagonista (Vanessa Blanco), millor producció i una menció especial a millor direcció novella per a la seva directora, Noemí Llopart. També la directora degana de Barcelona, Ana Barjau, qui, amb ‘Brodeck informa’ del Grup de teatre Utopia de la UPC, va emportar-se el premi a millor espai escènic i a millor adaptació.

'Melocotón en almíbar'. LaCoquera

‘Brodeck informa’. Utopia

En relació amb les categories gràfiques, van recaure en l’Aula de teatre de la UPC -premi a millor cartell per ‘La distància a la lluna’- i per a una nova agrupació sorgida al Campus del Besòs, Besoscénicos, que amb una peça d’autoria pròpia, ‘Última oportunidad’, va guanyar el premi a millor programa de mà.

Cal esmentar el grup de teatre de Psicologia de la UB, que no només va presentar aquest any tres peces sinó que totes han estat dirigides per Ruth Estrada, i dues d’elles van ser musicals. Aquesta agrupació va emportar-se una menció especial a millor musical per ‘Grease’, així com el premi a millor espai sonor, mentre que el premi a millor espai lumínic va ser per a ‘L'onada’ i el premi a millor actor (per a Gerard Arbiol pel seu paper de Frank’N’ Furter) a ’Rocky Horror Picture Show’, actor que transvestit va irrompre per sorpresa tot cantant en directe a la gala amb gran expectació i aplaudiments.

Una de les novetats d’enguany va ser que, per primer cop en aquests premis, es va programar performance: agrupacions d’alumnes de l’assignatura d’escenificació de Toni Asensio van participar amb peces com ‘Angoixes’, ‘Parc del riu’, ‘Delirio’ i ‘Ojos que no ven’, emportant-se el premi a millor elenc performatiu ‘Angoixes’, i a millor peça performativa ‘Ojos que no ven’. Peces que van poder gaudir-se a la gala de cloenda i entrega de premis, on també es van sentir textos del dramaturg Antonio Gala, mort recentment, i de Federico García Lorca, qui complia 125 anys.

La cerimònia va comptar amb la presència de les companyies participants, d’escriptors, youtubers, locutores, intèrprets professionals, professors, col·legials, els membres del jurat -Montserrat Orozco i Eugenio Asensio- així com de la seva directora, Montserrat Lavado Fau i del president de la Federació Espanyola de Teatre Universitari, Alberto Rizzo, qui va reivindicar una vegada més la vigència i importància en la formació que té el teatre universitari i el vital que és que transcendeixi la funció única, que els grups es coneguin i recolzin i la finestra que suposa a altres mons, a altres èpoques i a altres vides.